6 nov 2012

Dia 47

He escrit dos apartats més del curtmetratge:


3.3.3 Personatges i atrezzo

Albert
L’Albert és el protagonista de la història. És un nen que volta els deu anys i té Asperger. Això significa que té serioses dificultats socials, però tot i així és un nen feliç i perseverant. He volgut ressaltar els trets característics d’un nen ordinari, perquè físicament és el que són els nens i nenes amb aquesta síndrome. També l’he vestit de blau perquè és un color tranquil i que transmet sinceritat, una cosa que no li falta gens. He intentat donar-li uns trets facials neutres, innocents, per destacar que ell és “el bo” en la història.

Joan
En Joan és l’antagonista per defecte. Té la mateixa edat que l’Albert, ja que van a la mateixa classe. Vesteix amb colors llampants i violents, i juga a futbol. Aquests trets els he triat per poder aconseguir que els nens es sentin identificats alhora que veuen que és un personatge “dolent”. Així, pretenc que el nen que practiqui bullying a un altre i vegi aquesta història, alhora que riu les gràcies que fa el personatge i pensa que és un nen com ell, s’adoni que el que fa està malament.

Mestra
La mestra està caracteritzada de manera neutra en la història. Té una funció narrativa i explicativa en general. Normalment, somriu, per donar la sensació de bondat i simpatia.

Mare
La mare de l’Albert és molt semblant a ell físicament. He intentat caracteritzar-la de manera neutra, però alhora amb una expressió pacient i modesta: la mare d’un nen amb Asperger.

Atrezzo
No té un significat específic, era el necessari per l’argument.

3.3.1 Guió                                                             
 
EXT. PATI D’UNA ESCOLA. DIA
 
L’ALBERT està sol. S’acosta a un grup de nens que juguen a pilota.
 
ALBERT
Deixeu de jugar a futbol i veniu amb mi, que jugarem a un joc que m’he inventat!
 
JOAN
Què diu aquest ara?
(riu)
 
La pilota roda cap a l’ALBERT.
 
ALBERT
Sabíeu que el perímetre d’aquesta pilota es pot calcular mesurant el seu radi? Després, s’haurien de fer una sèrie de càlculs amb el nombre pi, que és infinit. Jo he omplert una llibreta amb el nombre pi, porto 24 pàgines i 3 línies!
 
JOAN
Dóna’ns la pilota, estúpid!
 
ALBERT
(Li dóna la pilota a en JOAN, i aquest li llança a la cara. L’ALBERT cau al terra.)
 
JOAN
(Recull la pilota.)
Ves a molestar a un altre, diccionari!
 
 
 
 
EXT. CARRER. DIA
 
En JOAN està caminant cap a casa quan la seva mestra l’atura.
 
MESTRA
JOAN, creus que has fet bé, tractant d’aquella manera a l’ALBERT?
 
JOAN
Què?
 
MESTRA
No facis veure que no saps de què parlo! Saps com és la vida de l’ALBERT?
 
JOAN
Clar! És un raret sense vida! No té amics perquè sempre diu coses rares!
 
MESTRA
T’equivoques. L’ALBERT s’esforça en fer amics, però ho té més difícil que els altres.
 
JOAN
Què vols dir?
 
MESTRA
L’ALBERT té síndrome d’Asperger.
 
JOAN
Què és això? S’ho ha inventat?
 
MESTRA
No, Joan, ara ho veuràs...
 
 
 
 
 
INT. CASA DE L’ALBERT. DIA
 
L’ALBERT entra a casa i es troba la MARE.
 
MARE
Hola ALBERT!
 
ALBERT
Hola mama.
 
L’ALBERT passa de llarg quan la MAMA volia fer-li una abraçada.
 
MARE
Mai vol que li faci abraçades, i això que sóc la seva mare!
 
 
INT. HABITACIÓ DE L’ALBERT. DIA
 
Pla de l’ALBERT dibuixant.
 
MESTRA
A l’Albert no li agraden les abraçades. Però això no vol dir que no s’estimi a la seva mare. Quan l’Albert està avorrit, es posa a dibuixar. És el que més li agrada després de les mates. En tots els seus dibuixos apareixen els seus pares. Se’ls estima molt, però no ho sap demostrar de la manera que ho fan tots els nens.
 
EXT. PATI D’UNA ESCOLA. DIA
 
L’ALBERT està parlant sol.
 
ALBERT
Avui aniré a jugar amb el Joan i els seus amics. Segur que si m’invento un joc nou voldran venir amb mi.
 
MESTRA
Ho estàs veient? L’ALBERT només vol ser amic vostre...
 
JOAN
Però jo no vull ser amic seu, se’n riuran de mi si vaig amb ell.
 
MESTRA
No t’imagines com ho deu estar passant l’Albert, quan tots se’n riuen d’ell? Que no sàpiga com fer amics no vol dir que no vulgui fer-los. Si sabessis més coses d’ell...
 
INT. DESPATX DE CASA DE L’ALBERT. DIA
 
L’ALBERT està llegint un llibre.
 
MESTRA
A l’Albert li agraden molt les matemàtiques, es el que més li agrada en tot el món. Igual que tu disfrutes jugant a futbol, ell es diverteix aprenent coses noves sobre els números i les xifres, i sempre que pot llegeix llibres de la biblioteca sobre mates.
 
ALBERT
Els nombres primers són tots aquells que només poden ser dividits entre ells mateixos i el nombre 1.
 
MESTRA
A tu t’agrada jugar a futbol, i a ell li agrada estudiar mates. No som tots una mica diferents? Segur que no tots els teus amics són iguals que tu, i els agrada fer coses diferents de tant en tant, oi?
 
JOAN
No... A l’Àlex li agrada jugar a bàsquet, i a l’Enric li agrada jugar a jocs d’ordinador.
 
 
 
MESTRA
I oi que encara que a tu no t’agradin les mateixes coses que a ells, sou igual d’amics?
 
JOAN
Sí... suposo... Però per què l’Albert no és com nosaltres? Per què diu coses rares sempre, i perquè no sap ser normal?
 
EXT. CARRER. DIA
 
L’ALBERT apareix corrents cap a la MARE.
 
MESTRA
L’ALBERT té Asperger, has de saber que és molt complicat viure amb això. Per exemple, sent una por molt gran quan sent ocells piular.
 
ALBERT
Mama!!!
 
INT. CASA DE L’ALBERT. DIA
 
L’ALBERT i la MARE estan parlant.
 
MESTRA
Si l’Albert no sap com relacionar-se amb la gent, és perquè té Asperger. És un trastorn que fa que per ell moltes coses no tinguin sentit. La seva mare l’ajuda molt en això.
 
MARE
Albert, quan algú et saludi, què has de fer?
 
ALBERT
Dir-li hola. Però per què, mama?
 
 
 
 
MARE
Perquè és de bona educació, i fa que la gent pensi que ets un bon nen. Si no ho fas, creuràn que ets un maleducat, i no voldran ser els teus amics.
 
ALBERT
Jo vull tenir amics. Però hi ha coses que diuen que no entenc.
 
MARE
Són frases fetes, expressions. Albert, quan algú digui alguna cosa que no enténs, li demanes que t’ho expliqui.
 
ALBERT
I li dic siusplau i gràcies al final?
 
MARE
Exacte! Molt bé ALBERT!
 
EXT. CARRER. DIA
 
MESTRA
Encara que a l’Albert li costin coses tan fàcils com saludar a la gent o fer amics, en altres aspectes és un geni. En matemàtiques treu excel·lents sempre. I a classe de dibuix és el que millor ho fa. L’Asperger fa que l’Albert s’esforci molt en les coses que li agraden. Sempre vol millorar, per això estudia mates pel seu compte a la biblioteca.
 
JOAN
Potser no és tan dolent tenir As... asper...
 
MESTRA
Asperger, Joan, Asperger. Per què penses que no és tant dolent?
 
 
 
JOAN
Perquè a mi les mates em costen molt, i si en tingués, podria treure excel·lents com ell.
 
MESTRA
Doncs per què no li demanes ajuda?
 
JOAN
Si li demano, voldrà ajudar-me? Després de tot el que li he fet?
 
MESTRA
Si no ho tornes a fer, es clar que sí!
 
JOAN
Podem fer-nos amics, i així ell m’ajuda amb les mates i jo l’ajudo a fer més amics. A lo millor si li ensenyo a jugar a futbol li agrada i podem jugar junts!
 
MESTRA
Molt bé Joan, me n’alegro molt!
 
JOAN
Vaig ara mateix a buscar-lo!
 
EXT. CARRER. DIA
 
En JOAN apareix cridant l’ALBERT.
 
JOAN
Albert, espera!
 
ALBERT
Per què?
 
JOAN
Perquè vull que vinguis amb nosaltres.
 
ALBERT
Em tornareu a xutar la pilota.
JOAN
Que no, t’ho prometo! Apa vine, que
farem un partit.
 
ALBERT
Què partirem?
 
JOAN
Un partit de futbol, Albert!
(riu)
 
ALBERT
I com es fa, això?
 
JOAN
Vine i t’ho ensenyaré!
 
L’ALBERT el segueix de la mà, i pica un ullet a l’espectador abans d’acabar-se l’escena.
 
FI.

No hay comentarios:

Publicar un comentario