13 may 2012

Dia 2


He trobat la manera de repartir la gran quantitat que tinc d'enquestes del quocient d'espectre autista (test autoavaluatiu, que serveix per descartar o no el trastorn d'Asperger). He parlat ja amb dues escoles de Vilafranca, i em deixaràn robar deu minuts als nens d'entre 5è de primària i 4t d'ESO perquè puguin respondre les 50 preguntes del test. Tinc pensats més centres, però de moment se m'ha fet difícil contactar amb ells.

"El quocient d'espectre autista" és un qüestionari publicat l'any 2001 per Simon Baron-Cohen, al Centre per a la Investigació de l'Autisme, a Cambridge (Regne Unit). La puntuació mitja d'homes es troba en 17 punts (sobre 50) i la de dones en 15 punts. Una puntuació més alta que 32 apunta a una probabilitat alta de patir Autisme, Autisme d'alt funcionament o Síndrome d'Asperger. En cas de puntuacions sobre 26 o inferiors, s'elimina la possiblitat de patir Asperger. Aquest test no s'ha de considerar com un métode fiable de diagnostic, ja que això es feina de professionals de la salut mental. És únicament autoavaluatiu, i en cas de puntuar més alt que 26, s'hauria de posar en contacte amb un especialista, per tal de determinar si es tracta d'un error o vostè pateix Síndrome d'Asperger, Autisme d'alt funcionament o Autisme.
Hi ha 3 variants del test: ordinari per a majors de 16 anys, la versió per adolescents (d'entre 9 i 16 anys), i la versió infantil, feta perquè els pares, cuidadors o tutors la responguin respecte als seus fills (d'entre 4 i 11 anys).
Simon Baron-Cohen, creador del Quocient d'Espectre Autista (Austism Spectrum Quotient)

La veritat és que em feia patir que el test per adolescents fos una mica incomprensible per als més petits, ja que les preguntes són en tercera persona i hi ha vocabulari una mica complicat. Així que el vaig decidir reescriure de manera més col·loquial i en català. 

 I aquí, una còpia del que repartiré a partir de dimarts, el test del quocient d'espectre autista, versió col·loquial per adolescents:



Totalment d’acord
D’acord a mitges
En desacord a mitges
Totalment en desacord
Prefereixes fer coses amb altres persones en lloc de fer-les tu sol




Prefereixes fer les coses de la mateixa manera totes les vegades




Si intentes imaginar alguna cosa t’és molt fàcil construir-ne una imatge al teu cap




Moltes vegades et quedes tan absort en un tema que perds de vista tots els altres




Sovint notes petits sorolls que els altres no perceben




Sovint et fixes en matrícules de cotxes o altres cadenes d’informació similars




Sovint els altres et diuen que el que has dit és de mala educació, però tu no ho notes




Quan llegeixes una història, pots imaginar amb claredat com són els personatges




Et fascinen les dates




En un grup de persones, pots seguir el fil de diverses converses alhora




Et trobes còmode en les situacions socials (un grup de gent, una reunió, una festa)




Sols donar-te compte de detalls que altra gent passa per alt




Prefereixes anar a una biblioteca que a una festa




Et resulta fàcil inventar històries




Et sents més atret per les persones que per les coses




Sols tenir interessos molt intensos i et molesta si no et pots dedicar a ells




T’agrada la conversa, xerrar




Quan parles, els altres no sempre els hi és fàcil participar en la conversa




Et fascinen els números




Quan llegeixes novel·les, trobes difícil entendre les intencions dels personatges




No t’agrada especialment llegir novel·les




Trobes que fer nous amics és difícil




Contínuament t’adones de sèries que es repeteixen en les coses




Prefereixes anar al teatre que al museu




No et molesta que la teva rutina diària sigui interrompuda




Sovint no saps com continuar una conversa i t’encalles




Trobes fàcil “llegir entre línies” quan algú et parla




Sols concentrar-te més en la visió general que en els petits detalls




No se’t dóna bé recordar números de telèfon




Normalment, no et fixes en els detalls d’una situació, o de l’aspecte de algú




Ets capaç d’adonar-te si la persona que t’escolta s’avorreix




Trobes fàcil fer més d’una cosa a la vegada




En parlar per telèfon, no estàs segur de quan és el teu torn per parlar




T’agrada fer coses de forma espontània




Sovint, ets l’últim en entendre la gràcia d’un acudit




Trobes fàcil endevinar el que una persona sent en aquell moment només mirant-li la cara




Si t’interrompen, pots tornar al que estaves fent molt ràpidament




Se’t dóna bé parlar




Sovint, la gent et diu que sempre parles sobre el mateix tema




Quan eres petit, t’agradava jugar a inventar-se jocs o simular coses amb altres nens




T’agrada col·leccionar informació sobre coses (cotxes, ocells, xapes, etc.)




Et costa posar-te en la pell d’una altra persona, imaginar-te ser ell/a




T’agrada planejar totes les activitats que faràs amb molt de compte




T’agraden les ocasions socials (estar amb gent, parlar, etc.)




Trobes difícil endevinar les intencions dels altres




Les situacions noves et posen nerviós/a




T’agrada conèixer gent nova




Ets bon/a diplomàtic/a (que saps convèncer, intervenir en una baralla, etc.)




No se’t dóna bé recordar els aniversaris de la gent




Trobes molt fàcil jugar a jocs que impliquin fingir o simular





A tot això, afegiré una pregunta a tots els tests que reparteixi durant l'estiu (de totes les versions) que digui:

Coneixes la Síndrome d'Asperger? (Encercla la resposta: 1 equival a gens, 5 equival a molt)
1      2      3      4      5

I fins aquí, el que tinc fet fins ara. Estic bastant atabalada per no saber com preparar l'entrevista a l'SB de divendres, o les que faré a l'ASPERCAMP dintre de dos dissabtes.

Tant debò les enquestes es fotocopiessin i repartissin soles.

No hay comentarios:

Publicar un comentario