Ja he analitzat els dos documents que em van facilitar des de la branca de l'educació, que m'ajudaran moltíssim en les conclusions respecte a com actuar amb un alumne amb Asperger.
La síndrome d’Asperger – Estràtegies pràctiques
per l’aula: guia per al professorat
Títol
original: Asperger
Syndrome – Practical Strategies for the Classroom: A Teacher’s Guide
Autor:
George Thomas, Phil Whitaker, Penny
Barratt, Heather Clewley, Helen Joy, Mo Potter
Editor:
The
National Autistic Society, 1998
Gènere:
Psicologia
Ressenya:
-
Anàlisi:La guía per a professors Síndrome de Asperger, estrategias para el
aula té una estructura senzilla i fàcil de comprendre. Bàsicament, ens
introdueix a l’Asperger a partir d’aquests enunciats:
Les persones amb síndrome d’Asperger tenen tres dificultats principals: la
interacció social, la comunicació i la flexibilitat del pensament. S’ha de
tenir en compte els següents principis a l’hora de satisfer les necessitats
d’aquests nens:
- Una
acomodació adequada del seu entorn alhora que es promouen les seves habilitats.
- El
recolzament sempre ha d’estar basat en les necessitats específiques de
cada nen enlloc d’un diagnòstic generalitzat.
- Les
escoles han de donar resposta dins del marc establert per la normativa
d’atenció a les necessitats educatives especials.
La guía segueix en aquesta línia,
descrivint la síndrome i cadascun dels punts establerts. Utilitzant
exemplificacions i casos hipotètics a l’aula, repassa tots els tipus de
símptomes que podem trobar en un Asperger que li dificultin l’estança a l’aula,
classificats en: interacció social, comunicació i flexibilitat conductual.
En cada exemplificació, hi ha dos
apartats: claus de comprensió i estratègies d’utilitat. És molt necessari,
recalca la guía, que el professor/a o mestre/a comprengui com es sent el nen o nena
en qüestió, quina és la seva manera de pensar i veure les coses, per així
entendre més ràpidament que reaccioni d’una manera o altra i tingui certes
maneres d’actuar. Un cop aquest objectiu s’ha aconseguit, el següent consisteix
en trobar la manera de corregir-lo a base d’estratègies conjuntes o bé
d’explicacions amb l’objectiu d’acostumar el nen o nena al comportament
ordinari.
La guía és, a grans trets, un text
que s’ha d’anar llegint poc a poc, cada cop que aparegui un escenari dels que
estan explicats en ella. Són massa “consells” a tenir en compte per llegir-los
de dalt a baix i recordar-los tots al dia següent en entrar a l’aula. Des del
meu punt de vista, està molt ben estructurada, i explica cada cas i cada
apartat amb una riquesa en detalls molt alta, així com un vocabulari
comprensible i concís.
“Tots els individus a qui s'ha diagnosticat la síndrome
d'Asperger comparteixen un conjunt de dificultats fonamentals, tot i que tots
ells siguin molt diferents entre si.”
El model de pla individual és un
document preparat per fer el seguiment de l’assoliment d’una llista d’objectius
per part del nen o nena amb necessitat d’atenció especial a l’aula. Compta amb
una fitxa a emplenar, on s’hi marquen els objectius en procés d’adquirir o ja
adquirits el primer trimestre i el tercer, per observar així l’evolució de les
mancances de l’estudiant. Els objectius són generals per a qualsevol tipus de
disminució o discapacitat, com ara escoltar els companys o el/la mestre/a,
tolerar la frustració, conèixer els números convencionals… N’hi ha molts tipus,
i la majoria es donen per sabuts en un estudiant ordinari. També hi ha un
horari de les classes que farà el nen o nena i a més a més un apartat on
consten tots els professionals que el tracten , siguin pertanyents a l’escola o
al centre de salut mental on assisteix. A més a més hi ha un altre apartat amb
objectius ordinaris a assolir, que són els pertanyents a les assignatures català,
castellà i anglès.
En la meva opinió és una manera
estructurada i molt ben organitzada de control•lar l’aprenentatge d’una aula
especial, ja que així els professors i mestres poden dur el seguiment paral•lel
de diversos nens que necessitin atenció especial a les aules.
Aquests dos documents seran de molta ajuda en la realització de l'apartat "Com tractar l'Asperger?".
Et recomano que guardis una còpia d'aquests documents iels posis als anexos, són molt interesants i no tothom els coneix.
ResponderEliminarHo tinc tot guardat i amb còpia de seguretat, no hi ha perill.
ResponderEliminar